Hilla Kurki
Almost All the Flowers in My Mother’s Garden
- Förlag Khaos Publishing
- Grafisk formgivare och repro Samuli Saarinen
- Fotograf Hilla Kurki
- Boktryckeri Printon, Alex Walker, AGA LAB
- Binderi Printon, Kirjansitomo V. & K. Jokinen
- Papper Munken Print White 1.8 90 g/m2, Keaykolor Moonlight 300 g/m2
- Typsnitt Apollo MT Std, Fournier MT Std, Comic, Helvetic, Brioso Pro
Det andlöst vackra omslaget ramar in en bokskatt, där en förtrollande värld av blomster vandrar jämsides med texten om även svåra modersminnen. Helheten är pietetsfullt förverkligad och bokbindningen konstfullt originell. Trycket i miniatyrformat på bindningen med öppen rygg slår en med häpnad och omslagets blindtryck är ett stiligt tryckarbete. En beklaglig miss på det riso-tryckta omslaget är den kluddiga titeltexten placerad på en brokig bild. I övrigt är verket helt i särklass. Den här boken var en av juryns stora favoriter.
Jessie Bullivant
Attached
- Förlag Rooftop Press
- Grafisk formgivare Tuukka Kaila
- Boktryckeri och binderi Printon
- Papper Holmen Book White 70 g/m2, Holmen Book Cream 80 g/m2, Geltex Tegel 115 g/m2
- Typsnitt Portrait Text
Bland priskollektionens böcker var Attached måhända den bok som på bästa sätt vaknade till liv i läsarens händer. Pappret, storleken, lättheten, strukturen – allt i perfekt harmoni. Lösningarna angående material och ombrytning stöder bokens idé på ett snyggt sätt. En okonstlad, lagom underlig karaktär är en rikedom, som bereder plats åt texten.
Verna Kovanen
Broken Holiday Album
- Förlag Kerber Verlag
- Grafisk formgivare Verna Kovanen, Juha Nenonen
- Fotograf Verna Kovanen
- Repro Petri Kuokka, Aarnipaja
- Boktryckeri och binderi Kerber Verlag Bielefeld
- Papper MArctic Volume Ivory, Alchemy Gold, Munken Pure
- Typsnitt Nimbus sans
Broken Holiday Album är ett vackert, effektfullt blått bokföremål. När man öppnar boken, möter man en glad överraskning i dess flerdimensionella form. Utformningen har varit trycktekniskt utmanande, en lång vikt boksida, som kan bläddras åt två håll. Trycket är vackert och bildkompositionen är böljande och funktionell. Passet i fickan på omslagets insida är en skojig bonus. Men när text och förklaringar saknas, blir boken inte mera än ett föremål och – möjligen en enstaka – tittarupplevelse.
Ville Hänninen
Käännekohta. Kansitaiteen nousu 1950–60-luvuilla
- Förlag Hämeenlinnan taidemuseo
- Grafisk formgivare och repro Ville Tietäväinen
- Boktryckeri och binderi Tallinna Raamatutrükikoda
- Papper Munken Polar Rough, Rives Tradition, Rives Sensation Matt Tradition
- Typsnitt Melior, Eurostile
Boken om omslagskonst på 1950–60-talen är gedigen och redig, typografin och formspråket är kvadratiskt och bindningen är tajt. Det digra bildmaterialet är förpackat till en komplett helhet i samklang med sitt tema. Klotomslaget är djärvt och vackert på ett kargt sätt. Överdraget är en omarbetning av Martti Mykkänens omslagsarbete från 50-talet, men de unkna färgerna och den märkliga skuggeffekten gynnar inte verket.
Elina Brotherus
Sebaldiana. Memento mori
- Förlag Egenutgivning
- Grafisk formgivare Ilona Ilottu / Dog Design
- Andra formgivare, illustratör och fotograf Elina Brotherus
- Repro Petri Kuokka, Aarnipaja
- Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
- Papper Fedrigoni Arena Natural Smooth 170 g/m
- Typsnitt Signifier
Det här fotografiska och berättande konstverket är så fantastiskt att man med ett öppet sinne vågar dyka in i det. Varenda sida, varje bild, vart element faller på plats till en sömlös del av upplevelsen. Det balanserade yttre får nästan en meditativ roll där läsaren varvar ner och knyter an till de starka bilderna. Svart tråd i bindningen och modigt stor, svart text matchar tematiskt med det vita klotomslaget och den svarta snittfärgningen.