Anna Anundi
#Socialdistancing – Illustrations of people in the time of isolation
- Förlag Egenutgivning
- Grafisk formgivare, illustratör och repro Anna Anundi
- Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
- Papper Munken Pure 170 g/m2
- Typsnitt Cooper Nouveau, Hobo Std Medium
Den lilla boken behandlar social isolering på ett positivt och varmt sätt. Illustrationernas begränsade färgskala bidrar till den behärskade helheten. Bindningen är högklassig. De små paljetthjärtana som faller ut från uppslagen utgör en udda men tilltalande detalj.
Kati Närhi
Ei mikään
- Förlag Kati Närhi / Poni 5
- Grafisk formgivare och illustratör Kati Närhi
- Boktryckeri, repro och binderi Jelgavas Tipogrāfija
- Papper Amber Graphic 150 g/m2
- Typsnitt Baskerville
Den originella boken undviker kategoriseringar och andas en gåtfull stämning. Bildernas färgpalett är snäv och trycket djupt och kraftigt. Passar pärmens klumpiga typografi ihop med den sofistikerat udda helheten eller ger den precis den kontrast som behövs? Pärmen, försättsbladen och titelsidan lockar läsaren in i bokens stämning och den hänförande helheten fulländas av den högklassiga bindningen.
Katriina Huttunen
Mustaa valoa – Muistiinpanoja hautausmaalta
- Förlag Kustantamo S&S
- Grafisk formgivare och fotograf Jussi Karjalainen
- Boktryckeri och binderi Livonia Print Ltd
- Papper Munken Premium Cream
- Typsnitt Adobe Garamond, Noyh Geometric
Det förfinade melankoliska skyddsomslaget döljer en värld som doftar av mylla från ruttnande löv. Författarbilden på fliken passar på ett elegant sätt in i den mörktonade helheten. Boksidorna utmärks av en luftig typografi där det vita utrymmet används på ett skickligt sätt, men citatens tunnlinjade font är skör intill svårläslighet.
Vilja-Tuulia Huotarinen
Omantunnon asioita
- Förlag Siltala Förlag AB
- Grafisk formgivare Hilla Semeri
- Boktryckeri, repro och binderi Livonia Print Ltd
- Papper Metsäboard Prime 234 g/m2 ja Holmen Book Cream 18 70 g/m2
- Typsnitt Panamera Eegular, Crimson Text Regular
Frampärmens helt präglade växtillustration utgör visuellt centrum för detta förtjusande diktverk. Präglingen ger det annars diskreta verket en kraftigt taktil dimension. Boken har mjuka pärmar och känns lätt i handen, och även om det kanske är av en slump, passar detta väl ihop med diktverkets sköra stämning.
Emmi-Liia Sjöholm
Paperilla toinen
- Förlag Kustannusyhtiö Kosmos
- Grafisk formgivare Anna-Mari Tenhunen
- Repro Keski-Suomen Sivu Oy
- Boktryckeri och binderi ScandBook
- Papper Enso Creamy, FSC 70 g/m2
- Typsnitt Bodoni URW, Arno Pro
De starka färgerna och klarheten i bokens utseende är tilltalande. De stingiga färgerna kompletterar fint den råa och ärliga autofiktiva texten. Kombinationen av orange och rosa är kanske inte unik, men den är effektiv och läcker. Snittfärgning, rak rygg och tryckta försättsblad gör sitt för denna eleganta helhet, där man inte har knusslat med tryckkostnaderna.
Helmi Kajaste
Rakenna, kärsi ja unhoita
- Förlag Kustannusyhtiö Kosmos
- Grafisk formgivare Camilla Pentti
- Illustratör Helmi Kajaste
- Repro Keski-Suomen Sivu Oy
- Boktryckeri och binderi Livonia Print Ltd.
- Papper Munken Pure 130 g/m2
- Typsnitt Miller
Rakenna, kärsi ja unhoita (Bygg, lid och glöm) är en liten bok om film och arkitektur som sitter väl i handen. Den förtjusande pärmen och försättsbladens hänvisning till kornet i gammalt filmmaterial lockar läsaren in i bokens stämning. De avspända tuschskisserna ger rytm åt helheten. Den behärskade typografin kulminerar i en källförteckning som utformats enligt alla konstens regler.
Marisha Rasi-Koskinen
REC
- Förlag Kustantamo S&S
- Grafisk formgivare Jussi Karjalainen
- Boktryckeri och binderi Livonia Print Ltd
- Papper Munken Premium Cream
- Typsnitt Krungthep Regular, Dante MT, Mrs Eaves Italic
Den omsorgsfulla sidbrytningen och den robusta bindningen, det högklassiga pappret och den överlagda, luftiga typografin ger ramar för en stor roman, ett mysterium, en berättelse om vänskap, kärlek och maktbruk. Pärmbildens grafiska uttryck resonerar med det kalejdoskopiskt berättande innehållet, där såväl matematiska lagbundenheter som bildernas betydelseskikt begrundas.