Hilla Kurki
Almost All the Flowers in My Mother’s Garden
- Kustantaja Khaos Publishing
- Graafinen suunnittelija ja reproduktio Samuli Saarinen
- Valokuvaaja Hilla Kurki
- Kirjapaino Printon, Alex Walker, AGA LAB
- Sitomo Printon, Kirjansitomo V. & K. Jokinen
- Paperi Munken Print White 1.8 90 g/m2, Keaykolor Moonlight 300 g/m2
- Kirjaintyyppi Apollo MT Std, Fournier MT Std, Comic, Helvetic, Brioso Pro
Henkäyksenhieno suojapäällinen käärii sisäänsä kirja-aarteen, jossa lumoava kukkaismaailma kulkee vaikeitakin äitimuistoja käsittelevän tekstin rinnalla. Kokonaisuus on pieteetillä toteutettu ja sidosasu taidokkaan omintakeinen. Avoselän miniatyyrikokoinen painatus hämmästyttää, ja kannen sokeapainatus on kaunista kirjapainotyötä. Risopainetun suojapäällisen suttuinen titteliteksti monivärisen kuvan päällä on valitettava särö muuten vertaansa vailla olevassa teoksessa. Tämä kirja oli yksi raadin suurista suosikeista.
Jessie Bullivant
Attached
- Kustantaja Rooftop Press
- Graafinen suunnittelija Tuukka Kaila
- Kirjapaino ja sitomo Printon
- Paperi Holmen Book White 70 g/m2, Holmen Book Cream 80 g/m2, Geltex Tegel 115 g/m2
- Kirjaintyyppi Portrait Text
Palkintokokoelman kirjoista Attached on kenties se, joka eniten heräsi henkiin käsissä. Paperi, koko, keveys, rakenne – kaikki toimii erinomaisesti. Taitolliset ja materiaaliset ratkaisut tukevat kauniisti kirjan ideaa. Pelkistetty, riittävän outo olomuoto on rikkaus, joka antaa tekstille tilaa elää.
Verna Kovanen
Broken Holiday Album
- Kustantaja Kerber Verlag
- Graafinen suunnittelija Verna Kovanen, Juha Nenonen
- Valokuvaaja Verna Kovanen
- Reproduktio Petri Kuokka, Aarnipaja
- Kirjapaino ja sitomo Kerber Verlag Bielefeld
- Paperi Arctic Volume Ivory, Alchemy Gold, Munken Pure
- Kirjaintyyppi Nimbus sans
Broken Holiday Album on kaunis, tehokkaan sininen kirjaesine. Kun kirjan avaa, yllättyy iloisesti sen moniulotteisesta rakenteesta. Kahteen suuntaan selattava, yhdestä pitkästä sivusta taiteltu toteutus on ollut painoteknisesti vaativa. Painojälki on kaunista ja kuvataitto polveileva ja toimiva. Sisäkannen taskussa oleva passi on hauska bonus. Mutta kun teksti ja selitys puuttuvat, jää kirja pelkäksi esineeksi ja – ehkä kertaluontoiseksi – katseluelämykseksi.
Ville Hänninen
Käännekohta. Kansitaiteen nousu 1950–60-luvuilla
- Kustantaja Hämeenlinnan taidemuseo
- Graafinen suunnittelija ja reproduktio Ville Tietäväinen
- Kirjapaino ja sitomo Tallinna Raamatutrükikoda
- Paperi Munken Polar Rough, Rives Tradition, Rives Sensation Matt Tradition
- Kirjaintyyppi Melior, Eurostile
Kirja 1950–60-lukujen kansitaiteesta on järeä ja selkeä, typografialtaan ja muotokieleltään neliskanttinen sekä sidosasultaan napakka. Runsas kuvamateriaali on paketoitu ehjäksi, teemansa näköiseksi kokonaisuudeksi. Kluuttikansi on karun kaunis ja anteeksipyytelemätön. Suojapäällinen on mukaelma Martti Mykkäsen 50-luvun kansityöstä, mutta sen tunkkainen värimaailma ja outo varjoefekti eivät ole teokselle eduksi.
Elina Brotherus
Sebaldiana. Memento mori
- Kustantaja Omakustanne
- Graafinen suunnittelija Ilona Ilottu / Dog Design
- Muu suunnittelija, kuvittaja ja valokuvaaja Elina Brotherus
- Reproduktio Petri Kuokka, Aarnipaja
- Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija
- Paperi Fedrigoni Arena Natural Smooth 170 g/m
- Kirjaintyyppi Signifier
Valokuvallinen ja tarinallinen taideteos on niin upea, että sen sisälle uskaltaa heittäytyä avoimin mielin. Jokainen sivu, jokainen kuva, jokainen osa loksahtaa saumattomasti osaksi kokemusta. Hallittu ulkoasu toimii melkein meditaationomaisesti hiljentäen lukijan kuvien voiman seuraan. Musta sidoslanka ja rohkean suurikokoinen musta teksti jatkavat tyylikkäästi valkoisen kluuttikannen ja mustan syrjävärjäyksen teemoja.