Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Sähkökatkoksen aikaan.

Veera Antsalo
Sähkökatkoksen aikaan

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Jenni Saari
  • Kirjapaino ja sitomo MeediaZone, Viro
  • Paperi Munken Pure 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi Mostra Nuova, Adobe Caslon Pro

Kirjan visuaalisuus perustuu kiehtoviin kontrasteihin. Mustaan kanteen taitavasti stanssattu sähkölampun muoto paljastaa sisäkannen värikylläisen kollaasin. Suojapaperin alta paljastuu herkkä ja unenomainen kuvamaailma. Runoteoksen taitto ja sommittelu pelaavat vähäeleisin nyanssein. Persoonallinen otsikointi henkii 40-lukua ja luo vastapainoa leipätekstin antiikvalle.

Kansi ja aukeama kirjasta Kuka ampui ötzin?.

Vesa Haapala
Kuka ampui ötzin?

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Markus Pyörälä
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Lux Cream 80 g/m2
  • Kirjaintyyppi ScalaSans, Scala

Vei roiskuu kannessa, pysähdyttää – ilman sanoja, nimiä, titteleitä. Teksti ja kuvitus keskustelevat, hajaantuvat, matelevat, karkaavat, laajenevat alkusolusta universumiksi. Runon ja kuvan rajoja koetteleva teos hämmästelee sarkastisesti olemassaoloa ja yhteiskunnan pahoinvointia. Eri runomitoissa kulkeva teksti, ilmava taitto, typografia ja graafinen kuvitus kietoutuvat taiten toisiinsa ja herättelevät askarruttamaan jääviä kysymyksiä.

Kansi ja aukeama kirjasta Gräset är mörkare på andra sidan.

Kaj Korkea-Aho
Gräset är mörkare på andra sidan

  • Kustantaja Schildts & Söderströms
  • Graafinen suunnittelija Emma Strömberg
  • Kannen graafinen suunnittelija Sanna Mander
  • Kirjapaino, sitomo ja reproduktio InPrint, Latvia
  • Paperi Holmen Book Cream 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Crimson

Musta ja punainen, kirjapainotaidon perinteiset päävärit, on valjastettu komeasti tarinan käyttöön. Kuvitus on yhtaikaa synkkä ja ilkikurinen, ja mustanpuhuvia kuvituksia on ilahduttavasti käytetty myös osien alkuaukeamina. Ne rytmittävät kirjaa oivallisesti. Tekstisivut on kauniisti taitettu, marginaalit ovat riittävän leveitä ja teksti sopivan kokoista. Kannen punaisena kiiltelevä verilaikku kihelmöi ihanasti sormia.

Kansi ja aukeama kirjasta Naurua pimeässä.

Vladimir Nabokov
Naurua pimeässä

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Jenni Noponen
  • Kirjapaino Bookwell Oy
  • Paperi Munken Premium Cream 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon Pro, Gotham Book

Nabokov-kirja tuntuu kädessä kertakaikkisen täydelliseltä: koko, paino, pintamateriaali. Pelkistetty kuva-aihe ja kaikki tekstit on painettu mattamustalla ja kiiltävällä punaisella foliolla, eikä muuta tarvitakaan. Lämpimällä harmaalla painettu, taiten valittu valokuva ja kirjailijan esittely sisäkannessa viehättävät. Samoin itse teksti on miellyttävä lukea.

Kansi ja aukeama kirjasta Nälkävuosi.

Aki Ollikainen
Nälkävuosi

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija Elina Warsta
  • Kirjapaino Bookwell Oy
  • Paperi Ensolux Cream 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Baskerville Old Face, Perpetua Titling

Vaikuttava lukukokemus on oivaltavasti suunniteltu vuosiensa näköiseksi. Ajan henkeä noudattelevat materiaalivalinnat ja typografia luovat niukkuuden tunnelman. Selkä, etu- ja takalehti, nimiö ja lukujen otsikointi hyödyntävät 1800-luvun painotuotteiden ornamentiikkaa.

Back to top