Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Toden tuntu.

ARS06
Toden tuntu

  • Kustantaja Nykytaiteen museo Kiasma
  • Graafinen suunnittelija Ilona Ilottu ja Petri Salmela / Dog Design
  • Reproduktio ja kirjapaino F.G. Lönnberg
  • Sitomo Lohjan Mestarinkirja Ky

Teos on näyttelyn luettelo, mutta ennen kaikkea se on oma maailmansa, taidekirja. Kirjalla on hienovarainen yhteys näyttelyyn ja sen teemoihin. Artikkelien sisältö, kuvat ja taitto muodostavat herkkupaloja, kokonaisuuksia, jotka houkuttelevat lukemaan ja tutkimaan kuvia. Kuvat ovat korkealaatuisia ja niiden käyttö tukee tekstiä tasapainoisesti

Kansi ja aukeama kirjasta Nanookin jälki.

Susanna Helke
Nanookin jälki

  • Kustantaja Taideteollinen korkeakoulu
  • Graafinen suunnittelija Marja-Liisa Laitala
  • Reproduktio Heku Oy / Juhani Hellström
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy

Selailuun ja lukemaan houkutteleva kokonaisuus. Maltillinen, sisältöä korostava kuvitus yhdessä runsaiden sitaattien ns. nostojen kanssa kuljettavat taitavasti lukijaa Nanookin jäljissä. Klassisen kauniit mariginaalit, kahteen palstaan sijoitettu helppolukuinen typografia. Loistava oivallus on ”pläräri” eli niin sanottu peukaloelokuva kirjan oikeassa alakulmassa. Voit aina halutessasi katsoa yhden Nanookin keskeisistä kohtauksista.

Kansi ja aukeama kirjasta Unelma maisemasta.

I. K. Inha
Unelma maisemasta

  • Kustantaja Musta Taide
  • Graafinen suunnittelija Timo Numminen
  • Reproduktio Jarkko Sopanen ja Timo Lagerström
  • Kirjapaino ja sitomo Karisto Oy Kirjapaino

Mestarillisen valokuvaajan pakahduttavan kauniita kuvia kauniissa pakkauksessa. Todennäköisesti Into Kondrad Inha olisi arvostanut tätä teosta. Tämän päivän painotekniikka on saanut Inhan kuvista kaiken irti. Kannen puhutteleva muotokuva Into Nyströmistä on kuvattu Daniel Nyblinin ateljeessa.

Kansi ja aukeama kirjasta The Quiets.

Timo Kelaranta
The Quiets

  • Kustantaja Musta Taide, EMMA Espoon modernin taiteen museo
  • Graafinen suunnittelija Jorma Hinkka
  • Reproduktio Timo Lagerström
  • Kirjapaino ja sitomo Karisto Oy Kirjapaino

Jorma Hinkka on luonut kirjataiteen parhaiden perinteiden mukaisesti hienon pienoisgallerian, jossa Kelarannan taiteeseen voi häiriintymättä syventyä. Erityismaininnan ansaitsee huolella laadittu typografia, joka sisältää myös selkeän kolofonisivun, jollaisten toivoisi yleistyvän kirjataiteessamme.

Kansi ja aukeama kirjasta Iisalmen ruhtinaskunta. Modernin projekti sukuverkostojen periferiassa.

Matti Klinge
Iisalmen ruhtinaskunta. Modernin projekti sukuverkostojen periferiassa

  • Kustantaja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
  • Graafinen suunnittelija Ilja Karsikas
  • Reproduktio Eija Hukka ja Anne Kaikkonen / SKS
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy

Kirja on esimerkillinen tietoteos. Paperivalinta on mainio. Kuvitus on hyvin toteutettu. Mielenkiintoisia pikkukuvia ja suurempia puolen sivun kokoisia on huolella sijoitettu ja painettu. Kuvituksen ja hyvän typografian ansiosta kirjaa on helppo lukea ja selata, vaikka sivuja on peräti kuusisataa.

Kansi ja aukeama kirjasta LeChaim! Kuvia Suomen juutalaisten historiasta.

Dan Kantor - Mindele London-Zweig - Simo Muir (toim.)
LeChaim! Kuvia Suomen juutalaisten historiasta

  • Kustantaja Helsingin juutalainen seurakunta
  • Graafinen suunnittelija Timo Tervoja
  • Kuvittaja Simo Muir
  • Valokuvaaja Raoul Grünstein ja Ofer Amir
  • Reproduktio, sitomo ja kirjapaino Karisto Oy Kirjapaino

Suomen juutalaisten historiasta kertova kirja on huolellisesti tehty. Se kestänee aikaa myös esineenä. Kuvat on hienosti painettu originaalien sävyjä noudattaen. Aukeamien layout on rauhallinen olematta tylsä. Sidosasu on onnistunut.

Kansi ja aukeama kirjasta Muotoilija ja toinen.

Helena Leppänen
Muotoilija ja toinen

  • Kustantaja Taideteollinen korkeakoulu
  • Graafinen suunnittelija Kirsti Maula
  • Reproduktio Heku Oy / Juhani Hellström
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy

Helppolukuinen ja ulkoasultaan tinkimättömän moderni väitöskirja. Teos osoittaa, että yleiset tieteellisten julkaisujen rasitteet, monimutkaiset otsikkohierarkiat, sitaatit, viitteet ja luettelot voidaan hyvällä suunnittelulla ratkaista lukijaa palvelevalla tavalla. Teoksen laadultaan vaihteleva kuva-aineisto on yhtenäisellä käsittelyllä ja asiasisältöä korostavilla rajauksilla muokattu osaksi vakuttavaa kokonaisuutta. Paperivalinta on hyvä.

Kansi ja aukeama kirjasta All'italiana.

Marja Lindfors
All'italiana

  • Kustantaja ja reproduktio Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Maikki Rantala
  • Valokuvaaja Marja Lindfors
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy

Pieni, sympaattinen ruokakirja. Kirjan muoto, materiaalit ja kansi toimivat hyvin keskenään. Hehkeä väriskaala mukailee taidokkaasti valokuvia. Kermansävyisen laadukkaan painopaperin valinta tukee oivallisesti värinkäyttöä. Kirjan taitto henkii keveyttä ja helppoutta.

Kansi ja aukeama kirjasta Ruokatorstai.

Eeva Salonen
Ruokatorstai

  • Kustantaja HS-kirjat
  • Graafinen suunnittelija Sami Rissanen
  • Valokuvaaja Teppo Johansson
  • Kirjapaino WS Bookwell Oy

Massiivinen reseptiaineisto on koottu selkeäksi hakuteokseksi. Taitossa käytetty kapea palstoitus on tuttu sanomalehdistä ja soveltuu hyvin laajan tekstimassan taittoon. Kirjan sidosasu avautuu hyvin ja kirja pysyy helposti auki pöydällä. Runsaasta aineistosta huolimatta kirjassa on väljyyden ja keveyden tuntu. Kuvien laatu on tasokas.

Kansi ja aukeama kirjasta Itä-Berliinin taivaan alla.

Juhani Seppovaara
Itä-Berliinin taivaan alla

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Avain
  • Graafinen suunnittelija Minna Luoma
  • Valokuvaaja Juhani Seppovaara
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy

Lyhytproosan ja kuvien jännittävä vuoropuhelu tarjoaa aikamatkan Itä-Berliiniin. Runsaan ja yllättävän kuva-aineiston hallinta on ollut teknisesti vaativa suoritus. Siinä on onnistuttu erinomaisesti. Kuvien outo tyyli luo toimivan miljöön teksteille. Teoksen paperivalinta tukee tunnelmaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Kävelyretkiä antiikin Roomassa.

Pekka Tuomisto
Kävelyretkiä antiikin Roomassa

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Tammi
  • Graafinen suunnittelija Rasmus Snabb
  • Kuvittaja Jukka Pylväs
  • Valokuvaaja Rasmus Snabb ja Tuija Kuusela
  • Reproduktio, kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy

Kaupunkiopas antiikin Roomaan henkii historiaa nykyaikaisella tavalla. Kirjassa on hyvät mittasuhteet. Keveä sidosasu sopii hyvin käteen. Niukka mustavalkoinen tyyli istuu hyvin kirjan sisältöön. Selkeät infokartat ja mustavalkoiset kaiverruskuvitukset luovat hyvän kontrastin.

Kansi ja aukeama kirjasta Keräilijän aarteet.

Sirpa Westerholm
Keräilijän aarteet

  • Kustantaja Werner Söderström Osakeyhtiö
  • Graafinen suunnittelija Kristina Segergrantz
  • Valokuvaaja Pertti Kärki
  • Kuvankäsittely Marja Leena Sorvali
  • Kirjapaino WS Bookwell Oy

Kirja on raikas ja valloittava museoretki kahvikuppien ja mukien maailmaan. Se on pieni tervetullut helmi keräilijöille tarkoitettujen oppaiden kirjavaan joukkoon. Pertti Kärjen esinekuvaus on tehty huolella ja suurella ammattitaidolla. Typografia edustaa samaa huolellisuutta ja toimii hyvin kuvien yhteydessä. Kirjan koko on miellyttävä, aiheensa mittainen.

Back to top