Kaunokirjat

Bo Carpelan
Novembercredo

  • Kustantaja Schildts Förlags Ab
  • Typografia Anders Carpelan
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy
  • Kirjaintyyppi Bembo

Teoksessa perinteisen kirjamuotoilun hyveet ovat ansiokkaalla tavalla toteutuneet. Kokonaisuudessaan kirja on harmooninen. Runokirjojen kohdalla nähty houkutus taitolliseen keinotteluun ja ylenpalttiseen ”henkevyyteen” on vältetty tyylikkäästi. Kansi, typografia ja graafinen tyyli ovat synnyttäneet lukemiseen houkuttelevan ja lukijaa hienosti huomioivan ilmeen. Mutta miksi paperi on niin läpikuultavaa?

Helvi Hämäläinen
Vihreä virta

  • Kustantaja, reproduktio, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Oy
  • Typografia Sanna Eiro
  • Kirjaintyyppi Bembo

Tekijän runous ja hänen kuvamaailmansa ovat saaneet arvoisensa käsittelyn. Sanan ja kuvan vuorottelu, aineiston dramaturgia ja typografian synnyttämä puhetaoa heijastaa sisältöä mallikkaasti. Huolellinen työ, onnistunut sidos ja erityisen virittynyt kansiratkaisu edustavat laatua, jota toivoisi näkevänsä enemmänkin.

Tove Jansson
Anteckningar från en ö

  • Kustantaja Schildts Förlags Ab
  • Typografia Jukka Aalto
  • Reproduktio, kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond

Ulkoasun muotoilun myötä kirjailijan ja graafikon maailma on tullut vahvasti aistittavaksi. Paperivalinnan, suunnittelun ja hyvän painatuksen avulla teos on kokonaisvaltainen, intiimi ja lukukokemuksen virittävä. Proosan ja taidegrafiikan yhtäaikainen esilläolo on onnistunutta. Kirjan kansi poikkeaa ilmeeltään muusta kokonaisuudesta.

Back to top