Runokirjat

Pentti Saarikoski
Euripides Herakles

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Reijo Salkola
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Epätasainen painatus. Runojen taitto ja ryhmittely hyvä. Väliotsakkeet ja sivunumerot muodostavat yhtenäisen linjakkuuden, jota nimiösivu myötäilee.

Caj Westerberg
Onnellisesti valittaen

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Maija Westerberg
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Kirjan kannen värivalinta hyvä. Typografia pukee kirjan sisältöä.

Jarkko Laine
Muovinen Buddha

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Kauko Lehtonen
  • Päällyksen muotoilu Ahti Lavonen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Selkäteksti onnistunut. Typografia huolellisesti suunniteltu. Erityisen ilonaiheen muodostaa sivulla 40 oleva rakennelma, josta kuitenkin huomattakoon ettei sitä voi samassa kirjassa käyttää kuin kerran vaikean toteuttamisensa takia. Runojen otsikoitten irottaminen hiukan runsaammalla välistyksellä olisi parantunut typografista asua.

Tuomas Anhava
Runot 1951-1966

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Kirjasintyyppi tekee selkäpainatuksen epäselväksi. Muutoin on sidonta onnistunut. Keltainen painopaperi tuo oivallisesti vaihtelua tavanomaisen valkoisen paperin asemasta. Painatuksen epätasaisuuden aiheuttaa a-kirjaimen viallisuus (ks. gemena a-kirjaimia esim. sivulla 72). Yleiskuva typografiasta muutoin tasainen. Erikoisuuten sattuu silmään sisällysluettelon käsittelyn tuoreus.

Risto Ahti
Talvi on harha

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo K. J. Gummerus Oy
  • Typografia Väinö Horttanainen
  • Kuvittaja Alpo Jaakola
  • Kuvalaattalaitos Kuvalaattaosakeyhtiö
  • Kirjaintyyppi Garamond

Nimiösivu käsitelty erityisen viehättävästi. Sisällysluettelosivu on sommiteltu liian ahtaaksi ja se tuntuu vierastavan tekstin yleistä asettelua. Kuvapainatukseen valittu sininen ingressipaperi on teknisesti sopiva, mutta tässä työssä sitä tuntuu käytetyn liikaa niin että kyseisen paperin koristeellinen mehukkuus laimenee.

Outi Palin
Eilissatu

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia ja kuvittaja Maija Karma
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Sidonta huoliteltua, värisyrjät ja etupaperit liittyvät hyvin kokonaisuuteen. Tosin etu- ja alasyrjän värjäys on liikaa. Tekstiryhmittely ja kuvitus sopivat toisiinsa. Kirjan viimeisen sivun kuva tekee ahtaan vaikutelman ja kuva voisi tästä syystä olla poissa.

Lauri Tarkiainen
Sateet

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Ahti Lavonen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Typografia kauttaaltaan rauhallinen. Lukujen roomalaiset numerot muodostavat marginaaliin sijoitettuina ehjän kokonaisuuden eivätkä ”riitele” sivunumerojen kanssa.

Leevi Lehto
Muuttunut tuuli

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Reijo Salkola
  • Sidoksen muotoilu Ahti Lavonen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Kansimateriaalista johtuen on selässä tekstin alla oleva sileä painatus onnistunu ja ”nostaa” samalla kirjan nimen esille. Nimiösivun sommittelu tasapainoinen. Tekstin asettelu ja painatus kaunis. Kirjassa on erikoista se, että sivunumerointi on aoinastaan niillä sivuilla, joista alkaa uusi runo.

Einari Vuorela
Puut ajattelevat

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia Yrjö A. Jäntti
  • Kirjaintyyppi Perpetua

Typografia noudattaa kauttaaltaan tasaista rauhallista linjaa, joka asettelultaan tukee kirjan kokoa ja joka samalla poikkeaa nykyajan tavanomaisista runokirjoista. Sisällysluetteloraktaisu hyvä.

Henrik Tikkanen, Pekka Lounela
Helsinki

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Henrik Tikkanen, Reijo Salkola
  • Kuvittaja ja päällyksen muotoilu Henrik Tikkanen
  • Kuvalaattalaitos Hufvudstadsbladet
  • Kirjaintyyppi Garamond

Kirjan kuvitus ja tekstikirjain muodostavat harmonia, jota valitettavasti häiritsee kautta tekstin ilmenevä a- ja -kirjaimien kuluneisuus. Taitto on paikoin pitkästä tekstiryhmästä huolimatta ilmava ja rauhallinen.

Matti Nopsanen
Maalaan mustaa kuuta

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia ja kuvittaja Matti Nopsanen
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Sidonnan asu – musta klootti ja kultaus – liittyy hyvin kirjan aihepiiriin. Painatusjälki on kauttaaltaan ”mustan tasainen”. Sananväliessä epätasaisuutta. Kuvitus ja runot muodostavat yhdessä ehjän kokonaisuuden, jota hiukan on häiritsemässä sivulla 57 oleva kirjan vieruksiin menevä kuva.

Back to top