Kaunokirjallisuus, esseet

Lauri Hyvämäki
Oman ajan historia ja politiikan tutkimus

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Ahto Numminen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Sidonta normaali. Typografia myötäilee kirjan asiasisältöä tekemättä silti liian jäykkää vaikutusta. Painojäljessä pientä epätasaisuutta.

Rafael Koskimies
Matkakuvia Välimeren maista

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Ahto Numminen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Times

Sidonta normaali. Typografia rauhallista, teksti- ja kuvapainatus tasaista.


Vanhempani

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Heikki Ollinkangas
  • Sidoksen ja päällyksen muotoilu Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Ronaldson Monotype

Sidonta normaali. Typografiassa on kauttaaltaan mielenkiintoisia yksityiskohtia: sisällysluettelossa on nimet symmetrisesti keskitetty sivunumeroiden ollessa ikään kuin tukipylväänä; elävät sivuotsikot linjoineen on milenkiintoinen uutuus; sanavälit ovat sopivat. Tekstin painatus tasainen.

Jouko Hulkko, Keijo Immonen, Kalervo Siikala
Itsenäisyyden näköaloja

  • Kustantaja Kirjayhtymä Oy
  • Typografia Tapani Aartomaa, Keijo Immonen
  • Päällyksen ja sidoksen muotoilu Tapani Aartomaa
  • Kirjapaino SKK Oy
  • Sitomo WSOY
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Sidonta on onnistunut paitsi tekstipainatukseltaan, joka hopeanvärisenä ei näytä hyvältä valkoisella klootilla. Typografiasta: tekstipalsta olisi saanut olla pari ciceroa leveämpi. Sivulla 99 luvun alla sisennys tarpeeton, samoin joka kohdassa tyhjän rivin jälkeen alava lappale voisi olla sisentämättä. Sivunumerot olisivat koristeellisemmat ladottuna esim. pari astetta suuremmalla kursiivilla, varsinkin kun otsikot ovat liian karuja. Painopaperin valinta hyvä. Sisällysluettelo olisi voinut olla alussa ja käsittelyltään lähemmin muuhun typografiaan liittyvä. Arvoteoksen viimeisen sivun pitäisi olla tyhjiä. Kuvapainatus on tyydyttävä.

Aimo Moilanen
Torstai

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Weilin + Göös Oy
  • Typografia Pauli Hiltunen
  • Päällyksen muotoilu Alfons Eder
  • Kuvalaattalaitos A. Kiviranta
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Sidonta teknisesti laadukas, etukannen painatus tarpeeton. Nimiösivun typografiassa on keinotekoisuutta: eri tekstipinnat eivät pysy koossa, alhaalla olevasta kustantajarivistä puuttuu harvennus. Painatusväri tasainen.

Aimo Reitala
Victor Westerholm

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia Kaarina Visakanto
  • Sidoksen ja päällyksen muotoilu Heikki Alanko
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Janson

Sidonta normaali ja teknisesti hyvä. Typografia liittyy aihepiiriin tarkoituksenmukaisesti. Tekstin palstanleveys sopiva. Kuvatekstin sijoitus hyvä. Kuvien sijoittamisessa olisi toivottu vaihtelua. Kuvapainatus on onnistunut varsinkin värikuvien osalta.

Juha Mannerkorpi
Matkalippuja kaikkiin juniin

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Jonic

Sidonta hyvä, paitsi arkkien taitossa heittoa. Typografiassa kiintyy huomio kirjasintyyppiin, joka poikkeaa miellyttävästi yleisestä käytännöstä. Tekstin painatuksessa lievää epätasaisuutta.

Back to top