Kaunokirjallisuus

F. M. Michael
Den nya jorden

  • Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Åbo Tidnings och Tryckeri Ab
  • Muotoilija Åke O. Ohlsson
  • Kirjaintyyppi Monotype Bodoni

Päällys varmaotteinen, mutta kartongin värin vuoksi samea, jokin valkoinen siinä olisi keventänyt. Nimiön päänimi olisi ehkä ollut parempi yksirivisenä. Seuraava aukeama hyvää typografiaa, samoin koko ladelma ja sen taitto kaunisa. Paperi vääräsuuntaista, yläreunan taittorypyt ja nidontalanka häiritsevän näkeviä.

Giorgio Bassani
Ferraran puutarha

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Osakeyhtiö
  • Muotoilija Kaarina Visakanto
  • Päällyksen muotoilu Alfons Eder
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Intertype Garamond

Kaunisvärinen päällys kokonaan hyvä, tekstaus varmaa. Nimiö eheydessään ja asiallisuudessaan onnistunut, samoin lähtöaukeama kaunista typografiaa. Paksuun paperiin tullut taitossa ryppyjä.

Jorma Kannila
Höyheniä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Osakeyhtiö
  • Muotoilija Kaarina Visakanto
  • Päällyksen muotoilu Alfons Eder
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Monotype Garamond

Sidosasu varmaa muotoilua, nimiö tavallinen, kokonaisuus miellyttävä.

Pentti Nieminen
Jadepuu

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Mono Bembo

Päällys viehättävä ja saman materiaalin käyttö tekstiin siroteltujen puupiirrosten paperina johdonmukaista. Miellyttävä kokonaisuus, jota vaikutusta myös yleissävyä myötäilevä, hiukan ruskean vivahteiseksi taitettu tekstipainoksen väri tehostaa.

Dante
Jumalainen näytelmä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Osakeyhtiö
  • Muotoilija Kaarina Visakanto
  • Sidoksen muotoilu Urpo Huhtanen
  • Päällyksen muotoilu Alfons Eder
  • Kuvittaja Gustave Doré
  • Kirjaintyyppi Monotype Baskerville

Pienessäkin formaatissaan arvoaan vastaava. Laakapainotyö kauttaaltaan erinomaista, ja laakapainatuksena on ollut mahdollista yhtenäistää kuvakokoja mustanharmailla täytepinnoilla, jotka eheyttävät mutta eivät häiritse. Nimiön, erityisesti päänimen, suurehkot kirjainasteet tekevät aukeaman hieman ahdetun tuntuiseksi. Avarat ylä- ja lavierukset keventävät tekstisivuja.

Paavo Rintala
Kunnianosoitus Johann Sebastian Bachille

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Päällys kekseliäästi tehty, mutta vaikuttaa myös epämääräiseltä ja levottomalta. Alkusivut onnistuneita, tekstiladelma hyvää. Sivunumeroiden sijoitus sisävierukseen rikkinäisen reunan viereen tuskin vastaa tekemisen vaivoja.

Lassi Nummi
Kuusimittaa

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Yki Nummi
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Päällys persoonallinen, nimiö hyvä ja harkittu, runojen taitto yhtenäistä lähtilinjaa noudattaen varmaa. Kuusimittaisten sisennykset antavat aukeamakuviin miellyttävää vaihtelua. Kokonaisrakenteeltaan eheä.

Samuel Beckett
Leikin loppu

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Ronaldson

Päälluslehtisommittelu pikku kirjaseen soveltuva nokkela kokeilu, jossa medievaalin kovin näkyvät päätteet tekevät tekstikuvan levottomaksi. Nimiö johdonmukainen. Sivukuvaa olisi voitu eheyttää ja luettavuutta parantaa järjestelemällä vuorosanat alkamaan samasta pystylinjasta. Kirjan koko miellyttävä.

Maria Jotuni
Neekeri tulee

  • Kustantaja,, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija V. A. Vuorio
  • Kirjaintyyppi Mono Baskerville

Päällys kaunis väreissään ja sommittelu hyvä. Nimiö muotoiltu harkitusti, vaikka kirjan kaksiosaisen sisällön vuoksi aineiston muotoilu on ollut vaikeata. Tekstiladelma miellyttävän ilmavaa, helposti luettavaa. Paperi kaunista, kokonaisuus hillitty ja arvokas.

Federico Garcia Lorca
Runoja

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Mono Baskerville

Päällys väkevä runoilijan hengen mukaan ja myös nimiö hyvä, kauniita, elegantteja aukeamia, joiden sisältöä sarja- ym. otsikot välilehdillä ja tilavassa ylävieruksessa selventävät hillitysti, vain tarvittavia asiatietoja antaen.

Eeva-Liisa Manner
Tämä matka

  • Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Tammi
  • Päällyksen muotoilu Kiki Maconi
  • Kuvalaattalaitos Helsingin Kuvalaattatehdas Oy
  • Kirjapaino ja sitomo KK:n graafiset laitokset
  • Kirjaintyyppi Garamond

Päällys eheä, väriyhdistelmä hyvä. Alkusivujen muotoilu onnistunutta, samoin taitto.

Back to top