Kaunokirjallisuus

Carlo Cassola
Buben tyttö

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia Kaarina Visakanto
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Sidoksen värit rohkeat, mutta toisiinsa soveltuvina ja oikeissa suhteissa miellyttävä kokonaisuus. Nimiössä liikemerkki raskaanlainen. Sivuilla teksti hieman ylempänä olisi antanut ylä- ja alavierukselle paremman suhteen.

Viljo Kajava
Kymmenen ilmansuuntaa

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Reijo Salkola
  • Kirjaintyyppi Monotype Bembo

Kannessa sivuilla irrallinen nimi liian lähellä yläreunaa. Ilmavasti tehty nimiöaukeama miellyttävä, samoin sisällysluettelo ja runsastekstiset sivut kauniita.

Aleksis Kivi
Seitsemän veljestä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia Ahto Numminen
  • Kirjaintyyppi Monotype Ronaldson borgis

Kannen materiaali heikkoa, mutta muotoilu hallittua, muodostaa miellyttävän kokonaisuuden myös esilehtipaperin ja painopaperin kanssa. Sivunkuvaa olisi parantanut yhden rivin lisääminen.

Alfred de Musset
Yöt

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia V. A. Vuorinen
  • Kirjaintyyppi Monotype Baskerville

Nidotun päällyksessä miellyttävät värit ja varma tuntuma alkusivujen typografiaan, nimiöaukeama kaunis ja hallittu, tekstiladelma huolellista ja sisällysluettelo tavallisuudesta poikkeava.

Mirkka Rekola
Syksy muuttaa linnut

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia Urpo Huhtanen
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Esinimiö tarpeettomasti kaksirivisenä, nimiön yläryhmä raskaanlainen, mutta kyllä johdonmukainen sisällön reippaan sivunumeroinnin kanssa. Kokonaisuus harkittu ja hallittu.

Olli-Matti Ronimus
Rautavuoteella

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Typografia V. A. Vuorinen
  • Kirjaintyyppi Monotype Gill

Karu ja kova kansikuviointi harkitusti sopiva, epäsovinnaista groteskia johdonmukaisesti päällyksestä lähtien melko kauniille tekstisivuille asti. Nimiö puristettu epärunollisesti patsasmaiseksi.

Arto Seppälä
Kukkopojat

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
  • Typografia Kaarina Visakanto
  • Kirjaintyyppi Garamond

Tavallinen pieni romaani antaa miellyttävän ensivaikutelman, vaikkakin kaunispohjaisen kannen kultakivet hieman liian isoja ja nimiössä liikenimiryhmän ylös sijoittaminen yllättävää.

Back to top