Kaunokirjallisuus, esseet yms.

Albert Christ-Janer
Eliel Saarinen

  • Kustantaja Kustannus Oy. Otava
  • Typografia Martti Santala
  • Kirjaintyyppi Monotype cicero Garamond

Kangaskansi jykevä ja hieno, nimiö erikoislaatuinen groteskilla. Ladelma hataraa, palstain väli ahdas, painatus epätasaista. Kuvatyö melko kaunista, väri miellyttävää.

Lasse Heikkilä
Sinä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Kustannus Oy. Otava
  • Typografia V. A. Vuorio
  • Kansikuva Tuomas von Boehm
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Monotype corpus Ronaldson

Kannen teksti ei miellytä, nimiö siisti. Sisältö mielenkiintoinen ja epätavallinen. Painatus melko hyvää.

Eino Kauppinen
Koto ja aailma. Tutkielma Alekis Kiven vaiheilta

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Kustannus Oy. Otava
  • Typografia V. A. Vuorio
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Monotype corpus Ionic

Kansi miellyttävä, joskin nimen hento kirjasin häipyy kansipaperin vahvaan pohjaväriin. Nimiö samoin kaunis, vaikkakin hennompi kuin tekstisivut. Ladelma olisi voittanut yhtä pistettä pienempänä ja lisävälikkein. Painatus melko huolellista. Kokonaisuutena hyvää tahtoa ja yritystä.

V. A. Koskenniemi
Runousoppia ja runoilijoita

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Oy
  • Typografia Kaarina Visakanto
  • Kansikuva Henrik Tikkanen
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Kansi puhuva, nimiö kaunis. Vierukset oikeat, sivuasemointi hyvä sekä kirjan koko ja kokonaisuus miellyttävä. Ladelma ja painatus melko tasaista.

Rafael Koskimies
Väliverho 1900. Kulttuurihistoriallisia kirjoitelmia.

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Kustannus Oy. Otava
  • Typografia V. A. Vuorio
  • Kirjaintyyppi Monotype corpus Garamond

Kansi kaunis, nimiö melko hyvä. Lukujen otsikot miellytävät, mutta somisteet kahta lajia samalla sivulla häiritseviä. Ladelma ja painatus tyydyttävää.

Laura Latvala, Olavi Siippainen
Menon yhteisyys

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Oy
  • Typografia Kaarina Visakanto
  • Kansipiirros Martti Mykkänen
  • Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
  • Kirjaintyyppi Perpetua

Kansi hyvä, samoin nimiö johdonmukaisella kursiivillaan. Ladelma tasaisesti ryhmitelty; pilkut toista kirjasinlajia.

Andrew Lazarus
Axes and Songs

  • Kustantaja Andrew Lazarus
  • Typografia Ilmari Kavanne
  • Kirjapaino ja sitomo Sanoma Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Kannen teksti tuntuu liian alas asemoidulta ja kehyksessä kahden välikkeen epätasaisuus. Nimiö kaunis. Sisällysluettelon ladelma tarpeettoman leveä sivujen väljyyteen nähden ja tiivis johtopisteily vanhanaikaista. Otsikot hyvin asemoitu. Painatus yleensä hyvää; joissakin kohdissa puuttuu paikkaustasoitus.

Nils Lüchou
Rollerna talar

  • Kustantaja Söderström & C:o Förlags Ab
  • Päällyksen muotoilu Kansikuva: Marcus Collin, tekstaus: Signe Hammarsten-Jansson
  • Kuvalaattalaitos Oy. Kuva Ab.
  • Kirjapaino ja sitomo Mercators Tryckeri Ab
  • Kirjaintyyppi Medieval

Kansi ja selkä miellyttävä, omaperäinen. Nimiö muuten hyvä, mutta pääriviä ehkä liikaa harvennettu, samoin justantajannimeä. Ladelmassa suuria aukkoja paikoittain. Painatus melko tasaista. Kuvien koko vastakkaisilla sivuilla epätasainen ja niiden sovitus epäjohdonmukainen. Kuvien ja tekstin välimatkat eivät ole samanmukaiset.

G. Mannerheim
Muistelmat

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Kustannus Oy. Otava
  • Typografia V. A. Vuorio
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Monotype cicero Garamond

Arvokas, hieno teos. Kansi tyylikäs, viivoitus selässä tuntunee liian raskaalta. Nimiö tavanomainen, moitteeton. Ladelma paikoittain hataraa, painatus tasaista.

G. Mannerheim
Minnen

  • Kustantaja ja typografia Holger Schildts Förlags Ab
  • Päällyksen muotoilu Suojuspaperi ja kansikoristeet: Signe Hammarsten-Jansson
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Helsingin Keskuskirjapaino, Kirjansitomo Oy
  • Kirjaintyyppi Corpus Garamond

Kokonaisuudessaan arvoaan vastaava teos. Kokonahkakansi hieno. Monogrammi olisi ehkä voittanut kultauksella. Nimiö arvokas, ladelma ja painatus tasaista.

Eva Mannerheim-Sparre
Konstnärsliv

  • Kustantaja Holger Schildts Förlags Ab
  • Typografia Barbro Svedlin
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Helsingin Keskuskirjapaino, Kirjansitomo Oy
  • Kirjaintyyppi Corpus Garamond

Siisti kirja ja yleisvaikutelma myönteinen, vaikkakaan kannen sommittelu ei täysin mielluttävä ja nimi on huonosti piirretty. Nimiössä kokonaisvaikutus hyvä. Ladelma ja painatus melko hyvä, väripito verrattain tasainen.

Antero Rinne
Unelma kauneimmasta ihmisestä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Werner Söderström Oy
  • Typografia Arvo Lehtinen
  • Kirjaintyyppi Perpetua

Kannen punaterrakotta ehkä liian jyrkkä väri. Kaunis nimiö, jossa teoksen nimi hallitsee hyvin sivukuvaa. Lukujen alku ja vierukset varsinkin tekstisivuilla hyvät. Ladonnan tasaisuutta ei ole tarpeeksi huoliteltu. Kokonaisvaikutus miellyttävä.

Peter Sandelin
Ur svalans loggbok

  • Kustantaja Holger Schildts Förlags Ab
  • Typografia ja kansikuva Barbro Svedlin
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjapaino ja sitomo J. Simelii Arvingars Boktryckeri Ab
  • Kirjaintyyppi Garamond bourgeois

Herkkä kokonaisuus. Kansi mielenkiintoinen, mutta nimiö voisi olla reippaampi. Runot asemoitu hyvin, otsikkosivuilla kaunis valoaukko.

Solveig von Schoultz
Närmare någon

  • Kustantaja ja typografia Holger Schildts Förlags Ab
  • Päällyksen muotoilu Barbro Svedlin
  • Kuvalaattalaitos Kemigraafinen Oy
  • Kirjapaino ja sitomo J. Simelii Arvingars Boktryckeri Ab
  • Kirjaintyyppi Textype

Kansi mielenkiintoinen, nimiössä ei mitään erikoista. Ladelma olisi pitänyt tarkistaa tarpeettomien, huolimattomien välien vuoksi, ja painatuksessa luvattoman epätasainen värikäyttö. Väliotsikoit moitteettomat.

Back to top