Charles Baudelaire
Pahan kukkia
- Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V. A. Vuorio
- Sidoksen muotoilu Ahto Numminen, V. A. Vuorio
- Kuvittaja Anneli Queflander-Sarpaneva
- Kuvalaattalaitos Otavan laakapaino
- Kirjaintyyppi Baskerville, Borgis
Runokirjan henkeen taitavasti suunniteltu ja esteettisesti varsin hyvällä kuvituksella varustettu. Paperin käsittämätön vääräsuuntaisuus (koko neliön muotoinen) ja jonkin verran myös eräät painatuksen epätarkkuudet heikentävät tulosta.
Geoffrey Chaucer
Canterburyn tarinoita
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
- Typografia Kaarina Visakanto
- Sidoksen muotoilu Urpo Huhtanen, Alfons Eder
- Kuvittaja Edward Burne-Jones
- Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
- Kirjaintyyppi Garamond Monotype
Nimiöaukeama komea ja myös seuraavat sivut hallittuja, sivupinnat vieruksineen kauttaaltaan hyvin mitoitettu. Lämpimänsävyinen paperi kaunista. Puupiirrokset sopivat onnistuneesti kirjaimen tyyliin ja sivun mitoitukseen, mutta kuvitus itsessään ei ole sopusoinnussa teoksensisällön kanssa. Nahkaselkäisen sidoksen vikoja mm. nahkakulman puuttuminen.
Paavo Haavikko
Runot
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V. A. Vuorio
- Sidoksen ja päällyksen muotoilu Markku Reunanen
- Kirjaintyyppi Baskerville
Kansisommitelman typografia rajua sekä ruhoteoksen luonteen että sisällön typografian suhteen, nimiö tyydyttävä aste-erojen levottomuudessakin, sisällön rakenne hallittua typografiaa. Mielenkiintoinen kokonaisuus runokirjalle epätavallisessa koossa. Sidonta antaa aihetta muistutuksiin.
Veikko Huovinen
Kylän koirat
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
- Typografia Yrjö A. Jäntti
- Sidoksen muotoilu Urpo Huhtanen
- Valokuvaaja Veikko Huovinen
- Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
- Kirjaintyyppi Monotype Garamond
Vapaa, omaperäinen nimiö, lukujen alkukirjaimissa toistuvasti sama kirjainvahvuus ja reippaasti puolilihavalla rakennetut sivupinnat muodostavat yhdessä hauskan, varman kokonaisuuden. Harvat värikuvat ja kannen muusta typografiasta poikkeava tekstipiirros rikkovat kokonaisuuden.
Antero Pekkanen, Kauko Kare (toim.)
Toivo Pekkasen ajatuksia
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
- Typografia Kaarina Visakanto
- Kirjaintyyppi Linotype Bodoni
Päällyksen kirjainlaji ei johdonmukainen sisällön eikä nimiön jopa liiankin vanhahtavan pintavaikutelman kanssa. Miellyttävä kokonaisuus kuitenkin eräistä värinpitoja vierusmittavirheistään huolimatta.
Veikko Pietilä
Korona
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Reijo Salkola
- Sidoksen muotoilu Markku Reunanen
- Päällyksen muotoilu Ahti Lavonen
- Kirjaintyyppi Monotype Baskerville borgis
Päällyksen sommittelu ja värit miellyttäviä, nimiö ehyt ja johdonmukainen, yhtenäinen työ kokonaisuudessaan.
Pentti Saarikoski
Mitä tapahtuu todella?
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V. A. Vuorio
- Sidoksen ja päällyksen muotoilu Markku Reunanen
- Kirjaintyyppi Monotype Baskerville borgis
Päällyksen sommittelu lievettä myöten eheä. Nimiöratkaisu tavallisesta poikkeavana mielenkiintoinen ja miellyttävä. Koko typografia onnistunutta, vaikka tekstiaines on epätasaista. Paperi vääräsuuntaisena ja sidonnan liima päässyt näkyviin.
Matthisa Salamnius
Ilo-Laulu Jesuxesta
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V. A. Vuorio
- Kirjaintyyppi Monotype Garamond
Matthias Salamniuksen ”Ilon-Laulun” toisintopainoksena sävytetty kauniisti ja kaikin puolin hallitusti 1600-luvun typografian mukaiseksi. Kansi ja nimiö on muotoiltu hienosti. Runojen suuremmasta asteesta pienempään liikkuvat otsikot antavat suoritukselle onnistuneesti aitouden tuntua.
Jyri Schreck
Päiviä, sateita
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Reijo Salkola
- Päällyksen muotoilu Ahti Lavonen
- Kirjaintyyppi Monotype Bembo
Sidos syrjävärineen kaunis, mutta teknilliseltä suoritukseltaan ei moitteeton. Nimiö hyvä sekä asetettu luontevasti sisällysluettelon ja varsinaisten runosivujenkin tuntumaan; myös otsikot sijoitettu miellyttävästi.
Karin Allardt Ekelund (toim.)
J. J. Wecksell: Samlade dikter
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Svenska Litteratursällskapet i Finland
- Typografia Barbro Svedlin
- Kirjapaino ja sitomo Åbo Tidnings och Tryckeri Ab
- Kirjaintyyppi Monotype Bembo
Päällyspiirros muuten varmaotteinen, mutta pohjapainossoikio ärsyttävä. Nimiö tyydyttävä ja alkusivut kauniisti laadittu. Tekstipinnat rauhallisia ja tasapainoisia.