Kaunokirjallisuus

Lars von Haartman
Av samma blod

  • Kustantaja Holger Schildts Förlagsaktiebolag
  • Muotoilija Barbro Svedlin
  • Päällyksen muotoilu Kiki Maconi
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Garamond

Nidoksen päällyssommitelma, sisuspaperin mukaan sävytetylle pohjalle kauniisti mukautettuna, on hyvä, samoin nimiö ja alkusivut. Ladospinnat kauniita sopusuhtaisine vieruksineen ja painatus kiitettävää. Sidonte erityisesti liitupaperiliitteiden osalta huonoa, taittotaipeet häiritsevät ja painopaikkamerkinnän sijoittaminen loppuun erehdys.


Hafizin runoja

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo K. J. Gummerus Oy
  • Muotoilija Matti Louhi
  • Sidoksen muotoilu Seppo Syrjä
  • Kuvalaattalaitos Vammalan Kirjapaino Oy
  • Kirjaintyyppi Monotype Garamond

Kansiasu eheä, vaikkakin kuva vieras kirjan typografialle. Nimiö kaunis ja koko aukeama varmasti hallittu, sama johdonmukaisuus jatkuu seuraavilla sivuilla. Siirtyminen alkutekstistä runo-osastoon luonteva, kun alkuosankin ladoskuvan oikeanpuoleinen reuna on vapaamuotoinen. Ainoa runonotsikko oudosti irrallinen, alkukirjainten sovittelussa epätarkkuutta ja viimeisen runon parin säkeen taitto eri sivuille ilmeinen haurahdus.

Dag Hammarskjöld
Kiinnekohtia

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Nidotun päällys lämminsävyinen, tyhjä lehti puuttuu alusta, nimiö vankkatekoinen ja alkusivujen sommittelu varmaa. Hajanainen tekstiaines saanut miellyttävän typografian.

Paavo Haavikko
Lasi Claudius Civiliksen salaliittolaisten pöydällä

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Sidoksen ja päällyksen muotoilu Markku Reunanen
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Päällyssommitelma kauttaaltaan, kääntöpuoleltakin, kaunis, nimiöaukeama hallittu hyvin, tekstisivujen painopinnat hyvin aukeamilla, painantajälki tyydyttävän eheätä, kokonaisuus miellyttävä.

Eeva-Liisa Manner
Niin vaihtuvat vuoden ajat

  • Kustantaja Tammi
  • Päällyksen muotoilu Antero Aho
  • Kuvalaattalaitos Helsingin Kuvalaattatehdas Oy
  • Kirjapaino ja sitomo KK:n kirjapaino
  • Kirjaintyyppi Garamond

Päällys sympaattinen, samoin vapaasti tehty nimiö sekä luettelot ja muut alkusivut kauniit, sisälöluettelo kuitenkin liian näkyvää verrattuna muuhun tekstiin. Kokonaisuutena varmaotteinen, joskin joillakin sivuilla painopinnan siirtyminen tekstin ylälinjasta aiheetonta.

Nina Parland
Opar skor

  • Kustantaja Söderström & Co.
  • Muotoilija Barbro Svedlin
  • Kuvalaattalaitos Barbro Svedlin
  • Kirjapaino ja sitomo Borgå Tryckeri och Tidnings AB
  • Kirjaintyyppi Garamond, Mergenthaler

Päällys pikantti, vaikkakin painaman pudottaminen näin lähelle alareunaa, myös selässä, perusteetonta sisällön käsittelyyn verrattaessa. Nimiö hallitusti hyvä. Kaunis paperi ja viehittävä koko antavat leimansa ehyelle, sievälle kirjaselle.

Pentti Saarikoski
Runot 1958-1962

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija ja kuvittaja Sven-Olof Westerlund
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Kansiasu epämääräinen ja sen suunnikkaaksi pakotettu kuva vieras kirjan vaaan ja raikkaan kuvituksen rinnalla. Alusta puuttuu tyhjä lehti, Nimiösivu hyvä, mutta sen kääntöpuolen teksti liian pientä. Vauhdikas ja valööreissään kauttaaltaan yhdenmukainen kuvitus hyvin sijoitettu sivuilleen. Hallittu kokonaisuus.

Arvi Kivimaa
Samothraken Nike

  • Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Sidoksen ja päällyksen muotoilu Markku Reunanen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Kansi kaunis mutta taipuilee ylöspäin, nimiö moitteeton, typografia hallittua, paria taittohiiskahdusta lukuun ottamatta. Kokonaisuus hieno, hillitty ja varma kirjailijan ja hänen aiheensa hengessä.

Pertti Nieminen
Silmissä maailman maisemat

  • Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Otava
  • Muotoilija Reijo Salkola
  • Päällyksen muotoilu Ahti Lavonen
  • Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Sidotun kansi selkeä ja kaunis, selässä somiste selittämätön. Musta hallitsevana värinä jatkuu kannesta johdonmukaisesti. Sisällysluettelo muuten onnistunut, mutta osanumeroiden kohdilla tarvittaisiin väljyyttä, kun taas tekstiosassa ne ylhäällä ovat oudon irrallisina. Tekstiosa hyvin tehty ja kauniisti sijoitettu. Tekstiin upotetut numerot lopussa sijoitettu ahtaasti.


Ung generation

  • Kustantaja Söderström & Co.
  • Muotoilija Barbro Svedlin
  • Kuvalaattalaitos OY Kuva AB
  • Kirjapaino ja sitomo Borgå Tryckeri och Tidnings AB
  • Kirjaintyyppi Garamond, Mergenthaler

Miellyttävä formaatti ja päällystyksestä lähtien reipasta, yleensä maulla hallittua muotoilua silloinkin kun se lähentelee haetunomaista mainostuntua. Sivunumerot sekaantuvat tekstiin.


Origo: Viattomat tunnukset

  • Kustantaja Tammi
  • Muotoilija ja kuvittaja Pentti Myllymäki
  • Kuvalaattalaitos Helsingin Kuvalaattatehdas Oy
  • Kirjapaino ja sitomo KK:n kirjapaino
  • Kirjaintyyppi Garamond

Nidotun päällys miellyttävä, nimiö kohtalainen. Kuvien vaihteleva sijoitus onnistunutta, tekstilados hiukan hataraa, mutta asettuu kuitenkin aukeamille hyvin. Hyvä kokonaisvaikutus.

Back to top