Kulttuurihistoria

Kansi ja aukeama kirjasta Inside the Villa Mairea -<br />
Art, Design and Interior Architecture.

Kirsi Gullichsen - Ulla Kinnunen (Toim.)
Inside the Villa Mairea -
Art, Design and Interior Architecture

  • Kustantaja Mairea Säätiö & Alvar Aalto Säätiö
  • Graafinen suunnittelija Kirsi Gullichsen, Susanna Raunio ja Teppo Järvinen
  • Valokuvat Rauno Träskelin
  • Reproduktio HEKU
  • Kirjapaino Art-Print Oy
  • Sitomo Art-Print Oy / Finnreklama Oy
  • Paperi Galerie Art Matt 170 g
  • Kirjaintyyppi Vista Sans

Villa Mairea on saanut arvoisensa juhlavan teoksen. Erinomaisen hallittu taitto kuljettaa lukijaa Villa Mairean tiloissa katselemassa taidetta, esineitä ja arkkitehtuuria. Matkalla astutaan kauneuden ajattomaan maailmaan. Teoksen taiton rytmi taitavine kuvavalintoineen luo myös lämpimän ja intiimin kodin tunnun, mutta ei hetkeksikään päästä meitä tirkistelijän rooliin. Typografia on hallittua ja painatus on korkealaatuinen. Kulttuurihistoriaa parhaimmillaan.

Kansi ja aukeama kirjasta Taide & Teollisuus - Johdatus suomalaisen muotoilun historiaan.

Pekko Korvenmaa
Taide & Teollisuus - Johdatus suomalaisen muotoilun historiaan

  • Kustantaja Taideteollinen korkeakoulu
  • Graafinen suunnittelija Camilla Pentti ja Jani Pulkka
  • Kirjapaino Aldus Oy
  • Sitomo Ässäsitojat Oy
  • Paperi Lessebo Design Smooth Natural
  • Kirjaintyyppi Swift Light

Suomalaisen muotoilun historia paketoituna sympaattiseen, mutkattomaan ja tyylikkääseen asuun. Aiheelle ehkä epätyypillinen pienehkö formaatti toimii hienosti ja korostaa materiaalin runsautta. Kirjan typografia ja taitto ovat hallittuja, selkeitä ja hyvin muotoiltuja kuten sen esittelemät esineet.

Kansi kirjasta  Jag är en utlänning vart jag än kommer. En bok om Henry Parland.

Agneta Rahikainen
Jag är en utlänning vart jag än kommer. En bok om Henry Parland

  • Kustantaja Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Kirjapaino Oy Nord Print Ab
  • Graafinen suunnittelija Anders Carpelan
  • Paperi Multi Art Matt
  • Kirjaintyyppi AzbukaHenry

Kirja on kuin Henry Parland itse: tyylikäs, hieman snobi, mutta kiehtova. Parland kuoli nuorena vuonna 1930, vain 22-vuotiaana. Siitä huolimatta hänestä on löytynyt uskomattoman paljon hienoja valokuvia. Kirjeenvaihto esimerkiksi Gunnar Björlingin ja Sven Grönvallin kanssa valaisee aikakauden elämää. Anders Carpelanin luoma kirjan graafinen muoto ei luota pelkästään nostalgiaan, vaan suunnittelija on uudistanut venäläisen 1900-luvun avantgarden tunnelman elävästi ja tyylikkäästi modernilla tavalla. Painojälki on yhtä moitteeton.

Kansi ja aukeama kirjasta Työpäiväkirjat.

Leonardo Da Vinci
Työpäiväkirjat

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija dog design / Eeva Sivula
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu Oy
  • Kirjapaino Oy Nord Print Ab
  • Paperi Munken Pure
  • Kirjaintyyppi Verdigris MVB OSF

Kirja täynnä Leonardo da Vincin inspiroivia kuvia ja ajatuksia saa miettimään, millaisen kirjan Leonardo itse olisi töistään halunnut. Työpäiväkirjat on käteen sopivan kokoinen ja kutsuvan näköinen. Ulkoasu ja typografia eivät korosta itseään, ne antavat mestarin puhua. Eikö juuri näin pidäkin tehdä? Onnistunutta kirjagrafiikkaa renessanssin nerosta nykytekniikan keinoin.

Back to top